Den här bloggen kommer att handla mest om reklam och marknadsföring men jag kommer även att lägga upp sköna produkter, boktips och filmklipp. Sånt som jag tycker är intressant och roligt helt enkelt.

Tuesday, October 10, 2006

ATG

När ATG gick upp för pitch skrev jag föjlande:

Miljoner i potten – fem dagar i veckan.

Jag antar att trav måste vara en av de största sporterna i Sverige. Varje dag sänds det i TV och skrivs om i alla de stora tidningarna. Anledningen till sportens popularitet tycks dock vara endast en, pengar. Det första man läser på ATG:s hemsida är det som står i rubriken ovan. Pengar är ingen dålig motivationsfaktor och jag tvivlar inte på att ATG tjänar många miljoner varje år på att sprida sitt budskap om att det finns pengar att vinna på trav och galopp. Men jag tror att det finns mer.

Utmaningen med ATG anser jag är att injicera andra värden än pengar i varumärket för att sprida intresset kring hästsporterna och i förlängningen spelandet. Lotto har bara pengar att erbjuda och därför handlar deras kommunikation bara om hur mycket pengar som finns att vinna där. Men som jag ser det har trav och galopp något mycket mer att erbjuda, de är båda sporter med ett spännande innehåll. I till exempel England där framförallt galopp är oerhört stort och inte enbart av den anledningen att folk tycker om att spela på hästar. Där handlar det mycket om tradition, att klä upp sig inför loppen och om kända karismatiska jockeys och tränare. Den mest berömde av alla jockeys är Frankie Dettori vars egna TV-spel Frankie Dettori racing kommer under 2006. Han har även en egen parfym och sitt egna sortiment av italienska delikatesser som heter Dettori´s Italian foods. Det jag vill säga är att denna typ av uppmärksamhet och kommersialism aldrig hade uppkommit om det inte funnits ett intresse som är större än bara ett intresse att spela på hästar. Det handlar om en kärlek till sporten, precis som många svenskar har till andra sporter men inte tycks ha på samma sätt till trav. För att göra ATG än mer framgångsrikt tycker jag att det är viktigt att skapa kärlek eller åtminstone en relation till sporten som går bortom pengar.

Hur ska man då göra detta? Jag anser att ett tillvägagångssätt är att lyfta fram spännande och karismatiska kuskar, tränare eller till och med stall. För att ge ett exempel från en annan sport där stall är väldigt viktigt kan man dra kopplingar till Formel 1 där stallen är minst lika viktiga som föraren. Nu är det förstås långt mellan Ferrari och Jens Erikssons travstall i Skellefteå men tanken är att skapa en relation till stallen och på så sätt ge ett mervärde i att följa sporten. Ett lite annorlunda sätt att göra det är att ATG producerar ett TV-program. I programmet får tittaren till exempel följa ett eller flera travstall i deras arbete att träna fram nya hästar eller ett program där tittaren följer några unga kuskar och deras drömmar om att en dag få rida Prix d'Amerique. ATG säger själva att de ibland kallar sig för hästsportens bästa vän och ett program av detta slag kan även leda andra positiva effekter för travsporten genom att fler unga kanske vill börja syssla med trav osv.

Självklart ska inte att ATG ska glömma deras befintliga kunder, den stora attraktionen med hästsport kommer kanske alltid att vara spelandet men jag tror på att förmedla andra värden för att få fler intresserade av sporten och tjusningen med den, i syfte att få fler att spela med ATG. De som redan spelar kommer med största säkerhet ändå att spela vidare samtidigt som det allmänneliga intresset för sporten växer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home