Den här bloggen kommer att handla mest om reklam och marknadsföring men jag kommer även att lägga upp sköna produkter, boktips och filmklipp. Sånt som jag tycker är intressant och roligt helt enkelt.

Tuesday, October 17, 2006

Hur länge är Second Life intressant?

Som jag nämnde i förra inlägget har Starwood hotels slagit upp portarna i den virtuella världen Second Life. Jag tycker att det är fascinerande och roligt att så många företag hakar på trenden att etablera sig i Second Life. Men varför gör dom det? Det kan knappast vara de 963 212 medlemmarna som gör att företagen väljer det som marknadsföringskanal. Det handlar förmodligen snarare om att skapa word-of-mouth och ett surr kring det varumärke som väljer in Second Life i mediemixen. Att The Economist skriver om banken Wells Fargos och Toyotas utnyttjande av Second Life som marknadsföringskanal är de båda företagen nog väldigt nöjda med. Lägg därtill en rad andra tidningar och några hundra bloggar så har de nog fått rejäl valuta för pengarna. Frågan är bara hur länge det har ett nyhetsvärde att ett företag etablerarar sig i Second Life? När nyhetsvärdet är borta är det kanske inte längre intressant att lägga pengar på att marknadsföra sig där. Då når man helt plötsligt bara några få användare, vilket inte är lika intressant som att skapa nyheter världen över.

En fråga som Joseph Jaffe ställer sig är varför företag valt att hoppa på just detta nya medium och inte podcasts och bloggar. Jag tror inte att det beror på att fler företag marknadsför sig i Second Life, det är bara det att det inte direkt är jättespännande att läsa om att ett företag startat en blog. Därför får vi inte höra om det. Frågan är egentligen hur länge det kommer vara intressant att ett företag marknadsför sig i Second Life?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home