Den här bloggen kommer att handla mest om reklam och marknadsföring men jag kommer även att lägga upp sköna produkter, boktips och filmklipp. Sånt som jag tycker är intressant och roligt helt enkelt.

Tuesday, October 10, 2006

Kärnprodukt

Det jag alltid tyckt varit viktigt i marknadsföring och reklam är kärnprodukten. Vad det är ett företag verkligen sysslar med, vet man inte det fungerar inget annat ordenligt. Harvardprofessorn Theodore Levitt sa "People don't want to buy a quarter-inch drill, they want a quarter-inch hole!" Ett lysande exempel på vad en kärnprodukt är. Det låter väldigt enkelt men många företag verkar ändå ha svårt för att inse vilken deras kärnprodukt är. Det tog många år för Viking Line att inse att de tillgodoser sina resenärer med upplevelser och att de inte är ett transportföretag. Vidare kan man fundera på vad som hade hänt om skrivmaskinsindustrin hade sett sig själva som tillverkare av ordbehandlare och inte skrivmaskiner.

I september numret av Wired, som handlar om the rebirth of music, citeras David Kusek som skrivit boken The Future of Music. Han säger ”The labels were never in the business of selling music, they were in the business of selling plastic discs.” Hade skivbolagen insett att de sålde musik och inte cd-skivor kanske de inte hade drabbats lika hårt av fildelningen som de idag säger att de gör. Som sagt kärnprodukten är viktig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home