Våga chansa
Jag lyssnade på podcasten American Copywriter igår där de hade Joseph Jaffe, mannen som skrivit boken life after the thirty second spot, som gäst. Han sa ”when I go into a Casino, I´d rather not lose than win.” Alltså, när han går på Casino vill han hellre inte förlora pengar än att vinna pengar. Han fortsatte och menade att han i alla andra aspekter i sitt liv inte spelar lika säkert och gärna chansar. Hans poäng var att företag och reklambranschen är för konservativa och inte vågar gambla. ”As a brand you can´t get through life by trying to always minimize the risk as aposed to maximizing return”. Vissa kanske inte kommer att gilla det du gör men de som ska gilla dig kanske gillar att du vågar göra något lite annorlunda. Kritik behöver dessutom inte innebära något negativt, om t ex en bloggare kritiserar ett varumärke innebär det förmodligen att den personen bryr sig om det varumärket och det är ju inte något negativt. Många marknadsförare och reklamare verkar bara vilja ha positiv feedback och word-of-mouth. Därför vågar de inte sticka ut hakan och göra någonting unikt vilket vanligtvis leder till att det inte händer så mycket, varken positivt eller negativt. Men en klassiker är ju att - Det är bättre att vara omtalad än att inte bli omnämnd överhuvudtaget - så våga chansa lite.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home