Den här bloggen kommer att handla mest om reklam och marknadsföring men jag kommer även att lägga upp sköna produkter, boktips och filmklipp. Sånt som jag tycker är intressant och roligt helt enkelt.

Sunday, October 29, 2006

Mustascher räddar liv



Jag och min kompis Niklas arbetar med ett välgörenhetsevenmang där Cancerfonden är förmånstagare. Evenemanget heter Movember och Cancerfonden är förmånstagare. Syftet är att samla in pengar till forskning kring prostatacancer samt att sprida information om sjukdomen.

Movember pågår under hela november och startar i början av månaden med att deltagarna registreras och visar upp sina renrakade ansikten. Deltagarna har sedan en månad på sig att odla, ansa och styla sin mustasch. Under tiden samlar de in pengar till förmån för forskning kring prostatacancer genom att be vänner, familj och arbetskamrater att sponsra mustaschen. Movember kulmineras i slutet av månaden med en stor fest där pris delas ut till dem som samlat in mest pengar samt till den som får det prestigefyllda priset årets mustasch. Årets Movember börjar den 5:e november på Restaurang Elverket kl 16.00 och avlutas med stor fest den 2:a december kl 19.00, även då på Elverket.

Gå in på Movembers hemsida för att registrera dig. Du får odla mustasch och göra en bra sak på samma gång, kan det bli bättre?

Thursday, October 26, 2006

Planning på YouTube


Russell Davies har en planningskola på YouTube som är bra och underhållande. Här är första avsnittet där han beskriver hur man kan rädda ansiktet genom att rita trianglar.

Wednesday, October 25, 2006

Ungdomar och deras Internetvanor

Jag lyssnade på IT-conversations häromdagen. De hade en paneldiskussion med ett gäng ungdomar om deras Internetanvänande och hur de konsumerar på nätet. Inte helt oväntat ville de ha allting gratis och använde bittorrent för att ladda hem musik och film. Det var intressant och rolig lyssning, framförallt gillade jag när moderatorn frågade en av ungdomarna var på nätet han skulle vända sig om han ville köpa en CD-spelare varpå killen svarar – ”CD-player, why would I want to buy a CD-player.” Han fick nog moderatorn att känna sig ganska gammal. Vill ni läsa min och min kompis magisteruppsats om ungdomar är det bara att maila mig.

Friday, October 20, 2006

Spell on Flickr

Spell on Flickr är en rolig grej.
Letter E R is in The Starlet I K

Tuesday, October 17, 2006

Hur länge är Second Life intressant?

Som jag nämnde i förra inlägget har Starwood hotels slagit upp portarna i den virtuella världen Second Life. Jag tycker att det är fascinerande och roligt att så många företag hakar på trenden att etablera sig i Second Life. Men varför gör dom det? Det kan knappast vara de 963 212 medlemmarna som gör att företagen väljer det som marknadsföringskanal. Det handlar förmodligen snarare om att skapa word-of-mouth och ett surr kring det varumärke som väljer in Second Life i mediemixen. Att The Economist skriver om banken Wells Fargos och Toyotas utnyttjande av Second Life som marknadsföringskanal är de båda företagen nog väldigt nöjda med. Lägg därtill en rad andra tidningar och några hundra bloggar så har de nog fått rejäl valuta för pengarna. Frågan är bara hur länge det har ett nyhetsvärde att ett företag etablerarar sig i Second Life? När nyhetsvärdet är borta är det kanske inte längre intressant att lägga pengar på att marknadsföra sig där. Då når man helt plötsligt bara några få användare, vilket inte är lika intressant som att skapa nyheter världen över.

En fråga som Joseph Jaffe ställer sig är varför företag valt att hoppa på just detta nya medium och inte podcasts och bloggar. Jag tror inte att det beror på att fler företag marknadsför sig i Second Life, det är bara det att det inte direkt är jättespännande att läsa om att ett företag startat en blog. Därför får vi inte höra om det. Frågan är egentligen hur länge det kommer vara intressant att ett företag marknadsför sig i Second Life?

Friday, October 13, 2006

Nya företag i Second Life

Nu förbereder sig ännu ett företag för att ta steget in i Second Life. Nu är det hotellkedjan Starwood Hotels som ska öppna ett helt nytt hotellvarumärke inuti den virtuella världen. Den officiella kick-off festen äger rum i Second Life den 19:e oktober mellan 7 och 9 på kvällen. Glöm inte att maila deras frontdesk för att få en VIP-inbjudan.

Wednesday, October 11, 2006

Våga chansa

Jag lyssnade på podcasten American Copywriter igår där de hade Joseph Jaffe, mannen som skrivit boken life after the thirty second spot, som gäst. Han sa ”when I go into a Casino, I´d rather not lose than win.” Alltså, när han går på Casino vill han hellre inte förlora pengar än att vinna pengar. Han fortsatte och menade att han i alla andra aspekter i sitt liv inte spelar lika säkert och gärna chansar. Hans poäng var att företag och reklambranschen är för konservativa och inte vågar gambla. ”As a brand you can´t get through life by trying to always minimize the risk as aposed to maximizing return”. Vissa kanske inte kommer att gilla det du gör men de som ska gilla dig kanske gillar att du vågar göra något lite annorlunda. Kritik behöver dessutom inte innebära något negativt, om t ex en bloggare kritiserar ett varumärke innebär det förmodligen att den personen bryr sig om det varumärket och det är ju inte något negativt. Många marknadsförare och reklamare verkar bara vilja ha positiv feedback och word-of-mouth. Därför vågar de inte sticka ut hakan och göra någonting unikt vilket vanligtvis leder till att det inte händer så mycket, varken positivt eller negativt. Men en klassiker är ju att - Det är bättre att vara omtalad än att inte bli omnämnd överhuvudtaget - så våga chansa lite.

Tuesday, October 10, 2006

ATG

När ATG gick upp för pitch skrev jag föjlande:

Miljoner i potten – fem dagar i veckan.

Jag antar att trav måste vara en av de största sporterna i Sverige. Varje dag sänds det i TV och skrivs om i alla de stora tidningarna. Anledningen till sportens popularitet tycks dock vara endast en, pengar. Det första man läser på ATG:s hemsida är det som står i rubriken ovan. Pengar är ingen dålig motivationsfaktor och jag tvivlar inte på att ATG tjänar många miljoner varje år på att sprida sitt budskap om att det finns pengar att vinna på trav och galopp. Men jag tror att det finns mer.

Utmaningen med ATG anser jag är att injicera andra värden än pengar i varumärket för att sprida intresset kring hästsporterna och i förlängningen spelandet. Lotto har bara pengar att erbjuda och därför handlar deras kommunikation bara om hur mycket pengar som finns att vinna där. Men som jag ser det har trav och galopp något mycket mer att erbjuda, de är båda sporter med ett spännande innehåll. I till exempel England där framförallt galopp är oerhört stort och inte enbart av den anledningen att folk tycker om att spela på hästar. Där handlar det mycket om tradition, att klä upp sig inför loppen och om kända karismatiska jockeys och tränare. Den mest berömde av alla jockeys är Frankie Dettori vars egna TV-spel Frankie Dettori racing kommer under 2006. Han har även en egen parfym och sitt egna sortiment av italienska delikatesser som heter Dettori´s Italian foods. Det jag vill säga är att denna typ av uppmärksamhet och kommersialism aldrig hade uppkommit om det inte funnits ett intresse som är större än bara ett intresse att spela på hästar. Det handlar om en kärlek till sporten, precis som många svenskar har till andra sporter men inte tycks ha på samma sätt till trav. För att göra ATG än mer framgångsrikt tycker jag att det är viktigt att skapa kärlek eller åtminstone en relation till sporten som går bortom pengar.

Hur ska man då göra detta? Jag anser att ett tillvägagångssätt är att lyfta fram spännande och karismatiska kuskar, tränare eller till och med stall. För att ge ett exempel från en annan sport där stall är väldigt viktigt kan man dra kopplingar till Formel 1 där stallen är minst lika viktiga som föraren. Nu är det förstås långt mellan Ferrari och Jens Erikssons travstall i Skellefteå men tanken är att skapa en relation till stallen och på så sätt ge ett mervärde i att följa sporten. Ett lite annorlunda sätt att göra det är att ATG producerar ett TV-program. I programmet får tittaren till exempel följa ett eller flera travstall i deras arbete att träna fram nya hästar eller ett program där tittaren följer några unga kuskar och deras drömmar om att en dag få rida Prix d'Amerique. ATG säger själva att de ibland kallar sig för hästsportens bästa vän och ett program av detta slag kan även leda andra positiva effekter för travsporten genom att fler unga kanske vill börja syssla med trav osv.

Självklart ska inte att ATG ska glömma deras befintliga kunder, den stora attraktionen med hästsport kommer kanske alltid att vara spelandet men jag tror på att förmedla andra värden för att få fler intresserade av sporten och tjusningen med den, i syfte att få fler att spela med ATG. De som redan spelar kommer med största säkerhet ändå att spela vidare samtidigt som det allmänneliga intresset för sporten växer.

Kärnprodukt

Det jag alltid tyckt varit viktigt i marknadsföring och reklam är kärnprodukten. Vad det är ett företag verkligen sysslar med, vet man inte det fungerar inget annat ordenligt. Harvardprofessorn Theodore Levitt sa "People don't want to buy a quarter-inch drill, they want a quarter-inch hole!" Ett lysande exempel på vad en kärnprodukt är. Det låter väldigt enkelt men många företag verkar ändå ha svårt för att inse vilken deras kärnprodukt är. Det tog många år för Viking Line att inse att de tillgodoser sina resenärer med upplevelser och att de inte är ett transportföretag. Vidare kan man fundera på vad som hade hänt om skrivmaskinsindustrin hade sett sig själva som tillverkare av ordbehandlare och inte skrivmaskiner.

I september numret av Wired, som handlar om the rebirth of music, citeras David Kusek som skrivit boken The Future of Music. Han säger ”The labels were never in the business of selling music, they were in the business of selling plastic discs.” Hade skivbolagen insett att de sålde musik och inte cd-skivor kanske de inte hade drabbats lika hårt av fildelningen som de idag säger att de gör. Som sagt kärnprodukten är viktig.

Thursday, October 05, 2006

Podcasts

Jag ville rekommendera några podcasts som jag tycker är väldigt bra för den som är intresserad av reklam och marknadsföring. Alla går att hitta via Music Store eller så är det bara att googla.

- Businessweek - Cover stories. Varje vecka diskuterar Businessweeks chefredaktör veckans "cover story" med den journalist som skrivit den.

- 360View är en podcast som diskuterar vad som händer i marknadsföringsvärlden och intervjuar människor insatta i ämnet. I senaste avsnittet intervjuas Jeff Jarvis, mannen bakom bloggen BuzzMachine.

- Across the Sound New Marketing Podcast, författaren bakom boken "life after the 30-second spot" står för denna podcast som varje vecka cirkulerar kring nya medier och nya former av marknadsföring och PR. En bra Podcast från en kille som inte är rädd för att säga vad han tycker.

- American copywriter med John January och Tug McTighe talar öppenhjärtligt och gärna med lite svordomar om allt från det senaste inom populärkultur till reklam. Jag kan rekommendera avsnittet med två planners som har sina egna bloggar Russell Davies och David Nottoli.

- The Advertising show med Ray Schilens och Brad Forsythe är ett radioprogram som läggs ut som podcast. Varje vecka har de intressanta gäster och även återkommande inlägg från t ex Josef Jaffe från podcasten ovan. Om man kan stå ut med värdarnas ganska dåliga humor är programmet faktiskt intressant.

Jag återkommer med fler tips i framtiden.

15MB of Fame

Bill Seaver skriver på sin blog om hur Andy Warhols berömda uttalande om att alla får ”15 minutes of fame” nu kan ändras till att vi alla får ”15MB of fame”. Ett filmklipp på 15MB är det ända som behövs för att kunna lägga upp sig själv på en sajt som YouTube där det finns miljontals potentiella tittare. Är klippet tillräckligt roligt, konstigt eller intressant kan ditt klipp få en snöbollseffekt och sprida sig oerhört snabbt.

Detta är förstås mycket intressant ur marknadsföringssynpunkt. Den som kan lista ut hur detta kan användas för att nå de pro-sumenter som besöker denna typ av hemsida har något som sannerligen är värdefullt. Ett företag som jobbar med detta är The Viral Factory som har gjort en del bra filmer bl a till the trojan games och deras film om att månlandningen var fejkad är rolig den också. Det ska bli intressant att se hur detta utvecklas i framtiden.