Den här bloggen kommer att handla mest om reklam och marknadsföring men jag kommer även att lägga upp sköna produkter, boktips och filmklipp. Sånt som jag tycker är intressant och roligt helt enkelt.

Tuesday, November 28, 2006

Att använda sin omgivning

Här är två bra exempel på företag som använt saker i sin omgivning, United Airlines som använt en tunnelbanegång och Accesorize som... ja, ni ser själva. Från utmärkta Adverbox




Tuesday, November 21, 2006

Worth 1000



Worth1000 är en hemsida som bl a organiserar photoshoptävlingar med olika teman. En av de senaste tävlingarna hette "same actor, different role". Ovan är bilden som kom tvåa där den tävlande lagt in Tom Hanks figur från Toy Story på hans rollfigur i Rädda menige Ryan.

Friday, November 17, 2006

Två planners pratar

Russell Davies som jag har skrivit om tidigare pratar med Jon Steel om hans nya bok The Perfect Pitch och om planning i allmänhet. Väldigt intressant och kul att höra dom här två prata. John Steel har även skrivit en bok som är lite av en planningbibel, om jag har förstått det rätt, som heter Truth, Lies and Advertising. Jag har läst den och tycker att den är väldigt bra och jag kommer med största säkerhet även läsa hans nya bok. Även fast Jon Steel själv säger att han aldrig hade läst hans egna böcker om han inte hade skrivit dom själv eftersom han inte gillar businessböcker. För att komma till Russell Davies blogg och ladda ner intervjun klicka här.

Wednesday, November 15, 2006

Mini-Billboards




Jag såg dom här sockerpaketen med reklambudskap på hello my name is scott. Equal är det som står för reklamen, de tillverkar någon slags smaksättare för te och kaffe om jag har förstått det rätt. Jag tycker att det är en riktigt bra idé eftersom det är något man berättar för sina kompisar eller bloggar om. Till en liten kostnad kan man få igång ett ganska bra surr, kanske något för sockerpaketen för t ex 7-Eleven eller Pressbyrån.

Tuesday, November 14, 2006

KFC från rymden



Som en del av deras nylansering gjorde KFC detta event där de la ut deras nydesignade logga i öknen i så stor storlek att den är synlig från rymden. Hämtat från advertisinglab

Wednesday, November 08, 2006

Calton Draught - Flashbeer

Riktigt skön reklamfilm som jag såg på Reklamfeber idag.

Tuesday, November 07, 2006

Alltid denna reklamfilm

"More than 80 percent of Web video viewers polled by Forrester Research called in-stream ads -- placements that appear before or after clips -- "annoying" and 75 percent said they ignore them."
-- adweek

Är någon förvånad? Det är klart att man blir irriterad om man tvingas se en 30-sekundersspot innan man ska titta på ett videoklipp på 3 minuter. Alla marknadsföringsproblem löses inte genom att sätta en reklamfilm framför det. Kom med nåt nytt.

Monday, November 06, 2006

The Next Big Thing

Det snackas mycket om skiftet till Internet och att det är där allt kommer att hända i framtiden. Doves reklamfilm som visar hur en modell förvandlas under processen från innan sminkningen fram till färdig stortavla. Denna film visades under Super Bowl men Dove säger nu att de har fått fler besökare till sin hemsida nu när filmen spridits på YouTube än efter Super Bowl-spotten. Har vi kommit till en vändpunkt, det Malcolm Gladwell kallar för tippping point, där företag kommer att se det faktiska värdet av nätet som mediekanal. Här har vi ett exempel där man faktiskt kan mäta skillnaden mellan TV-mediet med Internet och att Internet vann en jordskredsseger. Det är tydligt att när någonting väl lyckas på Internet så slår det igenom med en väldig kraft. När kommer Internet bli den mediekanal företag väljer att satsa på först?